Tuah Baju Kurung


assalammulaikum..
dah lama tak update blog sebab busy sgt skrg ni... guess what?? aku dah dapat kerja!! hohoho.. Tapi, sebelum aku dapat kerja ni ada 1 kisah yang haaii.. -_-' Jom aku ceritakan kat korang..

Aku ngan kawan-kawan aku bercadang nak cari kerja sementara tunngu keputusan SPM kluar.. urgh.. scary. Macam biasa lah kitaorang nak cari duit poket. So, sasaran kitaorang Jusco!! Masa ditentukan, kitaorang 5 sekawan pergi Jusco ramai-ramai harap dapat kerja. Macam biasa juga kitaorang dress up of course up to date la juga. hehe. Cari punya cari langsung tak dapat. Tapi kitaorang tak cari kerja dekat tempat under Jusco, kitaorang cari kat butik2, restoran, kedai2 bukan under Jusco.. Aku ada isi borang untuk salesgirl kedai PC. Gaji pun lumayanlah and of courselah aku nak kerja ni sebab aku boleh dapat pengalaman kerja kedai PC. So, senanglah bila aku nak buka kedai aku sendiri nanti, huhu. Hampa sangat.. dengan letihnya, laparnya.. kitaorang pun singgah lah makan dekat Secret Recipe.. huhu. dekat situ nak pakai pekerja. Tapi kitaorang tak berani minta sebab pekerja dekat situ semua lelaki. Kitaorang rasa dia memang nak pekerja lelaki je.. Then what?? balik la....

Tapi kitaorang tak puas hati tau, nak juga kerja. Kali kedua kitaorang gi Jusco round2 cari kerja. Yang aku tak puas hatinya, kebanyakan kedai tampal notis dekat depan kedai, PEKERJA DIPERLUKAN, JAWATAN KOSONG, tapi bila kitaorang tanya, DAH PENUH, TAK ADA KERJA KOSONG.. what the hell!! oopss.. Nasib baiklah ada satu butik ni memang nak pakai pekerja, so kitaorang tinggalkan nama and nombor telefon dekat situ. TERIMA KASIH, TUNNGU KAMI CALL OK. kalau dah dengar ayat ni, tahu sangatlah yang kitaorang ni tak dapat kerja tu.. Last option, terpaksa call kakak aku, kebetulan kakak aku kerja dekat Jusco. Aku minta kakak aku tolong ejus apa2 kerja dekat situ untuk aku dengan kawan-kawan aku. Kakak aku suruh kitaorang isi borang dulu barulah kakak aku boleh ejuskan. Pikir punya pikir, kitaorang pun pergilah isilah borang. kitaorang apply untuk cashier..

Kali ketiga kitaorang datang Jusco and kali ni different sikit sebab kitaorang decide nak pakai baju kurung tau. Kawan kitaorang ade cakap yang ada temuduga terbuka dejat Jusco, so kitaorang pergilah nak cuba. Bukannya apa, lama sangatlah nak tunggu untuk cashier tu. Mula-mula memang tak yakin sebab pakai baju kurung pergi Jusco.. segan sikitlah.. Tapi, sebab kitaorang pakai baju kurunglah kitaorang senang je dapat kerja. Kitaorang dapat kerja sebagai Promoter, itupun part-time. oklah kan. So, lepas ni korang janganlah pandang rendah pada kelebihan baju kurung. Cuba korang try sekali jer pakai baju kurung pergi shopping complex mana2. Mesti ada benda yang baik jadi dekat korang. bye.


No comments:

Post a Comment